top of page
  • Writer's pictureRotem A. Oreg

דמוקרטיה באמריקה - ובישראל

זו הפעם הראשונה שאני בארצות הברית מאז שהקמתי את הברית הישראלית-דמוקרטית.

כרגע אני בסן דייגו, קליפורניה, משתתף במכון האנסן למנהיגות מטעם אוניברסיטת סן דייגו. השיעור הראשון שלנו נקרא "דמוקרטיה באמריקה" - ובשעה שציפיתי למבוא למערכת השלטונית האמריקאית, בפועל השיעור עסק בערכים. דיברנו על הערכים שהחברה האמריקאית חיה ביום יום, ועל אלה שהדרך להגשמתם עוד ארוכה.

היו לנו כמה נושאי שיחה כבדים: מדיניות הפלות, פיקוח על כלי נשק, חבר האלקטורים. דמוקרטיה באמריקה, כמו בכל מקום אחר, היא תהליך.


אבל השיחות האלה לא היו רק תיאורטיות. הן התנהלו במהלך מצעד ה-4 ביולי בסן דייגו בשעה שאירוע ירי המוני התחולל באילינוי. הן התנהלו בשיחות עם ראש עיירה מקומית ועם קציני משמר הגבול בסמוך לגבול עם מקסיקו. התמה המרכזית של השיחות האלה: ערכים לא יכולים להיות רק מושגים מופשטים, אלא אנחנו חייבים לספק תוצאות עבור הקהילה שלנו, מתוך פרספקטיבה שממוקדת בערכים.

התמה הזו חשובה כי היא מסייעת לנו להבין איך אנחנו יכולים וצריכים לעבוד אלו עם אלו. באחת השיחות עם חברה אמריקאית, הזכרתי את הקיטוב העמוק בארה"ב ובישראל. הסכמנו שהדרך להתמודד עם קיטוב היא לא בהכרח לרוץ אל הפתרונות, אלא לדרוש משני הצדדים להעמיק במחלוקות שלהם דווקא על ידי התמקדות בערכים המשותפים.

כך, בשעה שרוב הישראלים והאמריקאים אולי לא יסכימו על הפתרון הנכון לסכסוך, רובנו נסכים שאנחנו מחויבים לשלום, לחופש, לביטחון ולשגשוג לכל תושבי המזרח התיכון.

אנחנו יודעים שלא תמיד אנחנו עומדים בערכים האלו, כיוון שדמוקרטיה היא אכן תהליך. אבל, ברגע שיש "קרקע משותפת" ברמה הערכית, והאומץ להגיד "בנושא הזה והזה אנחנו יכולים להשתפר", שינוי הוא לא רק אפשרי אלא מתבקש.

ועל זה בנויה הברית הישראלית-דמוקרטית: להביא ישראלים ואמריקאים כדי שיעבדו ביחד, כדי להביא שינוי ביחד.

6 views0 comments
bottom of page