top of page
  • Writer's pictureYuval David

ציונות היא פרוגרסיביות? לפצח את הדיון היהודי-ליברלי-פרוגרסיבי על מדינת ישראל

הקשר ההדדי המורכב בין יהודים ליברלים-פרוגרסיבים לבין מדינת ישראל הוא גדול יותר מאשר רק הסיפור הפשטני של הערכה ותמיכה הדדית. זהו קשר שמורכב מרשת סבוכה של היבטים תרבותיים, אתניים, רוחניים, פוליטיים, דתיים ואידיאולוגיים, שיוצרים את רשת הזיקות של מיליוני יהודים ברחבי העולם. בעבור יהדות התפוצות הפרוגרסיבית, ישראל היא לא רק ישות גיאוגרפית אלא אבן-פינה קיומית שמהדהדת את התודעה הקולקטיבית שלהם. הקשר הזה הוא ייחודי, נטוע בערכים משותפים, ומקבל ביטוי בחזון משותף של חברה שוויונית ומכילה. ייחודיותו של הקשר מתבטאת באופן שבו הוא מעודד גם את היהדות הליברלית הפרוגרסיבית וגם את מדינת ישראל אל מסלול משותף של צמיחה ושגשוג.


A liberal Zionist waves Jewish Pride Flag
דגל גאווה יהודי. בעבור יהדות התפוצות הפרוגרסיבית, ישראל היא לא רק ישות גיאוגרפית אלא אבן-פינה קיומית שמהדהדת את התודעה הקולקטיבית שלהם.

הזיהוי הדינמי הזה נטוע עוד בימיה המוקדים של הציונות, שהורכבה מקשת אידיאולוגית מגוונת. במסגרת הגיוון הזה, יהודים פרוגרסיבים נאבקו בעוז למען מדינה יהודית שמכבדת את עקרונות השוויון, הצדק החברתי והממשל הדמוקרטי. החזון הזה משקף את ערכיהן המבניים של תנועות ליברליות-פרוגרסיביות והולם את ערכי הליבה היהודיים שמדגישים צדק חברתי, זכויות אדם ובניית חברה מכילה.


התקדמות מערכת היחסים הזו טומנת בחובה עדות לתופעה מעניינת של סימביוזה אידיאולוגית. חברה ישראלית, הבנויה על עקרונות הציונות, מאמצת את ערך תיקון העולם המבקש להפוך את העולם למקום טוב יותר באמצעות חסד, צדקה ועשייה חברתית. זה חופף עם הדגש היהודי-ליברלי-פרוגרסיבי על זכויות אדם, שוויון ופלורליזם דתי, ויוצר דימיון אידיאולוגי בין שתי הקהילות האלו.


הכאוס החברתי-פוליטי הנוכחי בישראל רק מעצים את מערכת היחסים ההדדית הזו. זכויות דמוקרטיות והאחריות האזרחית של ליברלים פרוגרסיבים גורמת להם לצאת להפגין במהלך ימים מתוחים אלו. בהתאם, מנהיגי הקהילות האלה קוראים לשמור ואף לחזק מוסדות חברתיים קיימים.


liberal Zionists in Israel marhcing for democracy
הפגנות למען הדמוקרטיה בישראל. זכויות דמוקרטיות והאחריות האזרחית של ליברלים פרוגרסיבים גורמת להם לצאת להפגין במהלך ימים מתוחים אלו.

לאורך ההיסטוריה יהודים ליברלים פרוגרסיבים, יחידים וקהילות, העשירו את המרקם הדמוקרטי ברחבי העולם, כולל בארה"ב ובישראל (וכן באירופה, במזרח התיכון ובעולם הערבי). הקהילות האלו, שביכרו את החשיבה, התרבות והעקרונות היהודיים, הפכו לרוב לחיוניות להעצמת יוזמות דמוקרטיות, הומניטריות, פילנתרופיות ואינקלוסיביות.


לאור סכנת הפיצול הפוליטי, אסור שהקשר לישראל ינותק. מדינת ישראל היא הדוגמה של זהותנו היהודית על מורכבותה, ודוגמה חיה למגוון, להישגים ולאתגרים שלה. יהודים ליברלים ופרוגרסיבים חיזקו בעקביות את היסודות הדמוקרטיים של ישראל. הם נאבקו למען חברה פלורליסטית שמכבדת את כל אזרחיה, ללא הבדלי מין, נטייה מינית, גזע ודת, ובנו חברה שמעודדת את זכויות האדם והשוויון.


פלורליזם דתי הוא נקודת מפגש אידיאולוגית בין המחשבה הפרוגרסיבית, המחשבה הליברלית והמחשבה היהודית, ומשקף את החזון של מייסדיה של ישראל. המאמצים העיקשים של יהודים פרוגרסיבים לקדם חופש דת וסובלנות בהקשר הישראלי האיצו קבלה ותמיכה נרחבות יותר בזרמים לא-אורתודוקסיים של היהדות, ובכך תרמו להכלה וללכידות החברתית.


עם זאת, יהודים רפורמים, רה-קונסטרקטוניסטים ולא-משויכים, חייבים לשמור על הקשר שלהם לישראל ולציונות. התהליכים העדכניים, המעידים על ניתוק של יהודים ליברלים ופרוגרסיבים מישראל בשל העמדות החברתיות והפוליטיות שלהם, מדאיגים. הרגש האנטי-ישראלי מערער את המטרה המשותפת שלנו, וזהו דיון שחייב להתנהל מתוך יושרה אינטלקטואלית וכנות.


כפרוגרסיבי, ליברל ויהודי גאה, הרכיבים האלה בזהותי מעצבים את העשייה החברתית שלי. המחויבות לשלום ולדו-קיום שנובעות מהזהויות האלה הולמות את שאיפתה של ישראל לסיום סכסוכיה בדרכי שלום. יהודים פרוגרסיבים תורמים ישירות לדיאלוג ולשיתוף פעולה, לקידום הבנה בין-דתית ויוזמות שלום. חזון שתי המדינות הולם את שאיפותיה של ישראל לעתיד של שלום.


Yuval David cunduct a public speaking
יובל דוד. כפרוגרסיבי, ליברל ויהודי גאה, הרכיבים האלה בזהותי מעצבים את העשייה החברתית שלי.

הקשר היהודי-ליברלי-פרוגרסיבי לישראל משמש כנתיב תרבותי ואינטלקטואלי בין יהדות התפוצות ומדינת ישראל. באמצעות תוכניות חילופים תרבותיות, יוזמות חינוכיות ומשלחות, קהילות יהודיות פרוגרסיביות מחזקות את זהותן היהודית המשותפת, שמחזקת את האחדות היהודית העולמית ואת מקומה של ישראל כליבה משמעותית של החיים היהודיים.


הייחודיות של הקשר היהודי-ליברלי-פרוגרסיבי למדינת ישראל מתעלה מעל הסיפור הפשוט. נטוע בהיסטוריה, בערכים משותפים ובמחויבות משותפת לבניית חברה צודקת ומכילה, הקשר הזה הוא נושא מרתק לחוקרים ולפרשנים גם יחד. יהודים פרוגרסיבים הם מאיצים משמעותיים של השדה הדמוקרטי בישראל, מקדמים חופש דת ונאבקים עבור שלום ודו-קיום. הקשר הזה מספק תשתית חיונית בין יהדות התפוצות לבין ישראל, ומחזק את תחושת שותפות המטרה והאחדות בקרב יהודים ברחבי העולם. בשעה שאנו נעים קדימה, החיזוק והציון של הקשר הייחודי הזה ימשיכו להפיח חיים ביהדות הליברלית-פרוגרסיבית ובמדינת ישראל, ויבטיחו עתיד טוב יותר ושלו יותר לכולם.


---

Yuval David is an Emmy-Award winning actor, director, and filmmaker who has won over 100 international film festival awards, and has played roles in shows and productions with ABC, NBC, CBS, Fox, Hulu, FX, HBO, Comedy Central, Disney, and Sony. He appears on broadcast news programs in the US, Israel, and internationally as a news commentator and writes articles for international publications. He is an active leader in Israeli, American, and international Jewish and LGBTQ communities, focusing on causes pertaining to Jewish, Zionist, LGBTQ, civil rights, and social justice. Yuval collaborates with national and global organizations as a speaker, advisor, workshop leader, and creates film and social media content with them. His goal to entertain, uplift, and inspire guides his creative work and his social and political activism, as he motivates people within the pursuit of greater representation, inclusion, acceptance, and celebration of self and community identity.

Yuval is active across social media, including YouTube, Instagram, Facebook, Twitter, TikTok, and LinkedIn.

This post reflects Yuval's opinions alone.


46 views0 comments
bottom of page